Thursday, December 6, 2007

Eksamen, eksamen, eksamen.

I anledning enda en eksamen, sakser jeg fra bokmålswikipedias lingvistikk-artikkel i dag. Her kommer (kolon, kolon):

"Den amerikanske forfatteren og freelancejournalisten Russ Rymer har sagt det slik:

Linguistics is arguably the most hotly contested property in the academic realm. It is soaked with the blood of poets, theologians, philosophers, philologists, psychologists, biologists, anthropologists, and neurologists, along with whatever blood can be got out of grammarians."

17 comments:

  1. ".... along with whatever blood can be got out of grammarians."

    Takk for godt glis! Lykke til med eksamen!

    ReplyDelete
  2. De er ikke så blodfattige som du skulle tro. I hvert fall er de ganske blodtørstige:

    "The repercussions of the Linguistics Wars are still with us, not only in the bruised feelings and late-night war stories of the combatants, and in the contentious mood in many quarters, but in the way linguists currently look at language and the mind."

    (Fra omtalen av boka "The Linguistic Wars", om nevnte krig. Se
    http://www.us.oup.com/us/catalog/general/subject/
    Linguistics/SociolinguisticsAnthropologicalL/
    ?view=usa&ci=9780195098341#Description for mere blod...)

    ReplyDelete
  3. Fantastisk. Kan du fortelle meg hva jeg skal mene om generativ lingvistikk? Jeg er ikke så glad i å tenke selv.

    ReplyDelete
  4. Hm. Er ikke du litt sånn religionsviter, da?

    ReplyDelete
  5. Eg tok psykolingvistikk som sidefag i Århus berre for moro skuld, fordi eg var litt forelska i Noam Chomsky. Kor sjukt er det?


    Avil
    http://haustljos.wordpress.com

    ReplyDelete
  6. Tja. Jeg studerer lingvistikk på UiO mye fordi de har så gode boller i kafeen på HF. Helt sant.

    ReplyDelete
  7. I kantina på psykologisk institut i Århus solgte dei øl. Det var stas.

    ReplyDelete
  8. Problemet mitt er at jeg er interessert i alt. Men jeg er en slags krysning av arabist (eller anvendt lingvistikk om du vil) og religionsviter, med litt lingvistikk som krydder...

    Og hvis noen lurer på hvorfor jeg studerer disse fagene så er det selvsagt på grunn av jentene.

    ReplyDelete
  9. Eg tok rel.vit. og. Berre for moro skuld. Og det var i alle fall ikkje for mennene der.

    ReplyDelete
  10. Haha. Det fins jo knapt menn på rel.vit så det håper jeg virkelig ikke. På den andre siden er det et faktum som, i hvert fall statistisk, burde være til min fordel.

    ReplyDelete
  11. Det var ein del menn på embedsstudiet på psyk då. Men det oste vel ikkje akkurat testosteron.

    ReplyDelete
  12. Så, du har studert språk - altså er det sannsynligvis lettere å sette seg inn i genererativ syntaks. Du har studert religionsvitenskap - altså er det kanskje lettere å gjøre seg opp en mening om den. Så langt.

    Jeg vet ikke hva du skal mene om Darwins utviklingsteori, Big Bang-hypotesen eller medfødt språkevne-hypotesen. Den siste er nok kanskje aller mest interessant, sånn religionsvitenskapelig sett, for den har så mange forskjellige trosretninger (selv om det kanskje er utviklingsteorien som har de artigste sektene).

    ReplyDelete
  13. Oi, det gikk litt fort. Har levert en totalt uferdig semesteroppgave for 17 og et halvt minutt siden, og er ikke særlig klar i toppen. Det jeg mente å si er at jeg tror at generativ syntaks er spennende for en religionsviter. Ikke fordi den er julenisseteori, men fordi... Ja, det skjønner du når du blir stor.

    Og av de geniale, men ikke beviste teoriers tilhengere er skaren av generativister en veldig interessant en, tror jeg, fordi det er så mange forskjellige retninger og så mange merkelige og abstrakte teologiske debatter som går innafor og mellom hver av dem. Men ingen av dem slår nok de rareste utviklingsteoriene når det kommer til underholdningsverdi.

    Og Avil: Synes du testosteron lukter så godt, da?

    ReplyDelete
  14. Men jeg har hørt at ingen tror på generativ lingvistikk lenger? Jeg har en venn som sier det, han er superlingvist, så jeg tror mest på ham.

    Men skriv litt om de forskjellige retningene da. Kanskje vi kan starte en ny bransje av Leftist Trainspotters, Linguistic Trainspotters?

    ReplyDelete
  15. Testosteron luktar sikkert ikkje så godt om det er konsentrert.

    ReplyDelete
  16. No syns eg denne blåggen bør gå i gong med vårsemesteret.

    ReplyDelete