Monday, November 3, 2008

Give the anarchist a malerkost!

Jeg har blitt voksen. Nå er det helt ugjendrivelig bevist.

Her om dagen var jeg ute og lufta kjernefamilien min i nabolaget, og plutselig fikk vi se at det hang store, svarte bannere på et hus. Ett banner hadde en stor, hjerteforma variant av det internasjonale okkupant-sybolet, et annet hadde en litt mindre sjarmerende molotov-cocktail og en hilsen fra et annet okkupert hus. "Folk trenger hus, hus trenger folk" var på plass. Og utafor sto de unge, håpefulle og pussa opp fasaden. Helt på ordentlig, med skrape og mørtel.

På døra hang det en plakat som forklarte litt om hvem de var og hva de ville, og hva de kunne ha bruk for hvis noen følte for å hjelpe til. Jeg dro med meg barnevogn og kjernefamilie til nærmeste butikk, og kom tilbake med kluter og grønnsåpe og zalo og jeg vet ikke hva. Vi hadde tenkt å kjøpe sjokolade også, men så syntes vi de "så ut som veganere", og alle sjokoladene i butikken hadde melk i seg. Det blei peanøtter. Og okkupantene ble glade.

De var så fine! Vi gikk forbi stadig vekk og hørte hvordan det gikk, og de forklarte og smilte. Uansett hvor mange som rotta seg sammen mot dem, smilte de og forklarte saklig, og kalte ingen for slemme og dumme. Og vi var sånne hyggelige voksne som spurte og ga tips og hadde telefonnummeret til noen som kanskje kunne hjelpe dem med ditt og datt.

Sånne hyggelige voksne. Det var litt rart å innse det. At jeg var, sånn helt på ordentlig, voksen. Men jeg er veldig glad, og takknemlig, for at jeg endte opp med å bli en sånn hyggelig voksen. Det finnes så mange som blir frekke og usympatiske og ekle voksne.

Nå er døra plombert og hele fasaden (inkludert noens sykkel) inesperra bak et høyt gittergjerde, og fasade-oppussinga rakk aldri å bli gjort ferdig, og ingen sjarmerende eller sjarmerende usjarmerende bannere henger fra noen vinduer, og huset ser så forferdelig trist og forlatt ut. Og så finnes det - etter det jeg har hørt - folk, voksne folk, som går ut i avisa og godter seg og er skadefro og usaklige.

Hva skjer med verden? Ting er ikke som de var dengang jeg var ung, det er helt sikkert!

Nå er det de unge anarkistene som forvalter folkeskikken. Dette er feil, feil, feil.

2 comments:

  1. Voksne folk som går ut og triumferer over hyggelige, unge anarkotullinger som blir kasta ut er ikke mindre enn jævlig. Danske tilstander altså!

    Jeg skjønner det ikke. Helt streit å være mot okkupanter. Det er lov å være konservativ og kjip. Men hvorfor må man på død og liv være drittsekk og gni det inn liksom?

    ReplyDelete