Friday, October 24, 2008

20 måneder. Legeskrekk.

Jeg: Jeg tror vi må ta en tur til doktoren i dag, jeg, Pjokk.
Pjokk: Nei.
Jeg: Jo, vi må nok ta en tur på legevakta i dag.
Pjokk: Bok!
Jeg: Ja, vi kan lese en bok først.

Vi leser i boka om bondegården: Tata Bibi har sånn firehjuling, ja. Nei, jeg tror ikke hun har tankbil. Mmm. Du liker å spise druer, ja. Med munnen, det stemmer. Men vi har ikke druer nå, vi kan spise druer en annen gang. Ja, det er en ananas. Gult, der, ja. Og litt grønt også...

Jeg: Nå tror jeg vi skal ta en tur til legevakta. Da må vi kle på oss.
Pjokk: Bok!
Jeg: Ja, vi kan ta med oss ei bok til legevakta, det var lurt. Så kan vi lese bok når vi er der.
Pjokk (smiler stort, lykkelig og letta): Ja! Ja ja ja!
Jeg: Da kan vi lese i boka først, mens vi venter på å komme til doktoren.
Pjokk (med fortvila, forvirra blikk): Neei!
Jeg: Først kan vi lese bok, og så går vi inn til doktoren.
Pjokk (begynner å gråte): Nei nei nei nei. Nei!

Jeg: Kanskje katten også skal få være med til doktoren?
Pjokk: Nei!
Jeg: Skal katten være med?
Pjokk (snufser): Ja.
Jeg: Så kan doktoren lyse litt på katten også.
Pjokk: Neeei!

Jeg: Hm. Vi kler på oss. Så går vi ned og finner vogna, og så triller vi til legevakta.

Vi kler på Pjokk. Støvler og lue.

Pjokk: Mao mao dyye.
Jeg: Skal katten også ha lue? Ja, vent så skal jeg finne ei lue til katten.

Jeg finner en av ullsokkene til Pjokk, og setter den på hodet til katta. Stilig. Jeg prøver å ta på Pjokk jakke, men han vil ikke.

Jeg: Hm. Kanskje katten også skal ha jakke på? Vent, så skal jeg finne ei jakke til katten.

Jeg romsterer rundt etter noe som kan være jakke til katta, og finner ei grønn smekke. Perfekt. Begynner å ta den på katta, det blir en slags ridderkappe.

Pjokk: Tudu den.
Jeg: Hm? Skal du ha den?
Pjokk: Ja. (Tar smekka, holder den under haka.)
Jeg: Ja, jo, det er kanskje like greit. Jeg finner jo ikke noe skjerf til deg.

Vi går til bussholdeplassen, inn på bussen. Der er det varmt, og Pjokk har feber. Jeg tar av Pjokk lua. Pjokk tar av katta lua. Vi går av på legevakt-holdeplassen. Jeg tar på lue på Pjokk og katta. Vi triller inn på venterommet på legevakta. Det er et halvt år siden sist vi var der.

Pjokk sier hei til dama i luka. Så kaster han et blikk ut i rommet. Pjokk kjenner seg igjen. Han begynner å storgråte. Jeg trekker kølapp.

5 comments:

  1. Huff, det er ikke greit å være liten. Å ikke så greit å være mora til den som er liten heller. Håper det gikk bra med dere!

    ReplyDelete
  2. Han lekte med lekene på barneventerommet og drakk saft.

    Heldigvis kom pappan også før det blei vår tur.

    Da doktoren kom, sa Pjokk først pent "hadeba" til ham og vinka, og prøvde å fortsette å leke (med et oppriktig håp om at legen skulle gå igjen, så det ut som). Da legen ikke forsvant, begynte Pjokk å gråte igjen, og fortsatte vel med det mer eller mindre sammenhengende til vi var ute igjen.

    Inne på kontoret satte legen seg ned og sa "så, hva feiler det den unge mannen... bortsett fra legeskrekk?"

    - Se der, nå lyser vi litt på øret til Pappa. Det gikk fint. Hvor er øret ditt da?
    - Æææææ! Meej Pappa!
    - Ja, vi kan lyse litt mer på øret til Pappa. Sånn! Se, det gikk jo bra. Så kan vi lyse litt på øret ditt også?
    - Meej Pappa!

    Ingen blodprøve. "Litt av hensyn til ham, og litt av hensyn til meg." Fin lege. Vi fikk resept på medisin med "sitronsmak", og Pjokk vet at det er medisin for å bli frisk. Det vil han, og han er kjempeflink til å spise medisin. Første barnehagedag igjen i dag:)

    ReplyDelete
  3. Huff. Vi må bare sørge for at Pjokkers aldri, aldri får se pappan i jobbklær!

    ReplyDelete
  4. Åssen går det med den lille sveklingen nå, da? Håper han er bedre. Det er jammen ille nok med øreverk om man ikke skal ha legeskrekk i tillegg.

    ReplyDelete
  5. Svekling er sprek og sterk og går i barnehagen og spiser "tiin"en sin som nesten smaker sitron og ikke er så ille, hvis jeg skal dømme på ansiktsuttrykket.

    Han er dessuten knallsterk og har begynt å trasse noe helt avsindig, noe som er en dårlig kombinasjon når en mamma som ikke har trent med vekter siden obligatorisk styrketrening på ungdomsskolen skal prøve å sette pjokk i vogn, med dårlig tid etter barnehagen...

    ReplyDelete