Monday, October 13, 2008

Motløs mandag

Dette har skjedd: Vår helt sitter fortsatt på Blindern og gremmer meg over alt hun skulle ha trolla. I dag blei det en kopp kaffe, to boller og ei matpakke (kneipp med leverpostei). Nå har hun en drøy halvtime på seg. Hun mumler for seg selv, om og om igjen:

- Ett stykk utkast til fem minutters innlegg, etter klassisk retorisk mønster, om hvorfor det at leder for antirasistisk senter, Kari Helene Partapuoli, sier "Jeg forstår følelsene, men jeg tror ikke Farahs kritikk fremmer saken" er et klart eksempel på at den retoriske situasjonen krever et bestemt svar, og at retorikk er å svare på en bestemt retorisk situasjon.

- Ett stykk utkast til fagartikkel. Jeg tror jeg har bestemt meg for at den skal handle om hvordan menneskespråk behandler ting forskjellig ut fra hvor "levende" man regner dem for å være. Artikkelen skal visst være både leselig og interessant for folk som ikke studerer lingvistikk, og gjerne knytta opp mot noe dagsaktuelt.

- Ett stykk epost til medlem B og C i retorikk-gruppa der innlegget mitt er innlegg A. B og C skal lage sine innlegg på bakgrunn av hva jeg skriver i innlegget mitt. Og pensumlitteratur, så klart. Oi. Pensumlitteratur. Jeg har jo fortsatt ikke sett på den artikkelen jeg skal bruke mest i innlegget mitt.

- En forbedra utgave av kronikkutkastet jeg leverte for lenge siden. Det som handler om hvorfor det er viktig at lærerstudenter veit at "a-endinger" ikke er mer saklige enn "e-endinger". Hjelpe og trøste. Kan man skrive en kronikk om det?

- Et avsnitt om Roger Abrahams' bakgrunn til semesteroppgava mi om Stackolee-toasten og Abrahams' fortolkning av den.

Hvis noen har gode ideer eller oppmuntrende ord, er de hjertelig velkomne til å dele dem med vår helt. Filiokus gjemmer seg og venter på at helten skal gå hjem, tror jeg. Han veit at det ikke blir noe mer kaffe og bolle her i dag.

4 comments:

  1. Jei er veldig glad for at du og min bror farsan nok en gang er studenter så man nok en gang kon nyte hístorier fra deres live. Også har jei begynt å prate Singsaker, fordi det er så pent. Hvorfor ikke spør nu jei?

    ReplyDelete
  2. Ei venninne av meg fekk svært gode karakterar på hovudfaget sitt ved Blindern, og sensor sa. Det hadde eg aldri trudd, sånn som du snakkar. Der var det mange a-endingar. Ho var frå Romsås.

    ReplyDelete